Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

vasárnap, július 08, 2007
18:21
 
Apró, hétköznapi megkülönböztetések


Elmentünk Tomival ebédelni. Az étel finom volt, a környezet kellemes. Tomi a végén kérte a számlát. A pincér föltette a szokásos kérdést:

– Szabad egybe számolni?

A válasz természetesen igenlő volt, és meg kell mondjam, egyáltalán nem ütött szöget a fejembe a kérdés, teljesen adekvátnak találtam. Tomi volt, aki ráirányította a figyelmemet, amikor rosszkedvűen megjegyezte nekem:

– Ha egyikünk nő lenne, föl se merült volna benne, hogy ezt megkérdezze.

Két dolog miatt érzem magam rosszul a szituáció kapcsán. Egyrészt azért, mert nyilvánvaló, hogy hiába él együtt két azonos nemű évek vagy évtizedek óta, a társadalom (akit aktuálisan egy pincér testesített meg) ezt soha nem lesz hajlandó tudomásul venni. Hasonlóan ahhoz, amikor az éttermekben a virágárus lánynak esze ágában sincs, hogy megálljon a mi asztalunk mellett is. Pedig mi is szeretjük egymást, és a szerelmünket időnként mi is szoktuk virágajándékozással kifejezni.

A másik: ha én, úgy is, mint közbuzi, ennyire agymosott vagyok, hogy a pincér említett kérdése föl sem tűnik, akkor mit várok a környezetemtől? :(

Címkék:


Hozzászólások:


Borzasztóan sajnálom, Balázs igazad van és volt. Nem azért sajnálom, mert így nekem nincs igazam. Hanem azért, mert rá kellett jönnöm, hogy amit én mondtam (hogy a homoszexualitás mindenféle szexualitáshoz hasonlóan magánügy), az csak egy ideális világban állná meg a helyét.

Akkor most helyesbítek. Nagyon szeretném, ha a szexualitás magánügy lehetne. Szeretném, ha a leben lassen uralkodna. Nem szeretném, ha bárki mellett vagy ellen érv lehetne a szexualitása (kivéve természetsen az intim kapcsolatok világát). Elegem van rémesen mindenféle diszkriminációból.



Borzasztóan sajnálom, Balázs igazad van és volt. Nem azért sajnálom, mert így nekem nincs igazam. Hanem azért, mert rá kellett jönnöm, hogy amit én mondtam (hogy a homoszexualitás mindenféle szexualitáshoz hasonlóan magánügy), az csak egy ideális világban állná meg a helyét.

Akkor most helyesbítek. Nagyon szeretném, ha a szexualitás magánügy lehetne. Szeretném, ha a leben lassen uralkodna. Nem szeretném, ha bárki mellett vagy ellen érv lehetne a szexualitása (kivéve természetsen az intim kapcsolatok világát).



Miért legyen természetes a pincérnek, hogy két fiútól ne kérdezze meg ki lesz a számlakiegyenlítő? Ha egy fiú, és egy lány leül egy étteremben enni, inni, legtöbbször a fiú fizet, még ha nem is egy pár, de két fiú esetében...? Nem tudja a pincér ki a lány...én sem tudnám. A kulcs mégis csak a zárba való...



Kedves Nildi,
Nem azt kérdezte, ki fizet, hanem hogy egybe vagy külön számolja a fogyasztást.



Balázs, hadd nyugtassalak meg: míg volt pénzem, többször előfordultam nővel étteremben, sörözőben, és többnyire megkérdezték a fentieket.

Eszter, bocsánat a szőrözésért; baráti gesztusnak tekinteném, ha a továbbiakban kerülnéd a leben lassen kifejezést. Ugyanazért, amiért svasztikát sem lehet már boldog ártatlanságban rajzolni. Köszönöm.



Kedves Fernandel, azt remélem, hogy abban a kontextusban, ahol ezt a kifejezést (leben lassen)használtam, nem hagytam kétséget afelől, hogy semmi támadó, diszkriminatív, agresszív tartalmat, asszociációt nem képzeltem hozzá. Nekem egy nagyon is pozitív asszociáció fűződik hozzá elsőként, a Cabaret című film egy jelenete, ott hangzik el, hogy: "Why cannot the world leben und leben lassen, live, and let live?" (remélem, emlékszel a jelenetre)

Élettér, vagy svasztika, vagy ilyesmi csak most jut az eszembe, utólag, hogy szóltál érte. Vagyis úgy tűnik, hogy én (sajnos vagy sem) mégis képes vagyok e kifejezést "boldog ártatlanságban" használni. És azt is látom, hogy a legjbb szándék mellett is milyen könnyű mások érzékenységét megsértenem. Megintcsak nem akartam.



Jé tényleg. Annyira elmerültem az önkritikában, hogy elmulasztottam megkérdezni, hogy tulképp mi is a baj a "leben und leben lassen"-nel. Bocs, ez egy valódi kérdés. Lehet, hogy túl ártatlan vagyok?



A kérdés jogos: én sem tudom, hogy milyen kellemetlen asszociációm kellene hogy támadjon az "élni és élni hagyni" kifejezés kapcsán.



Kedves Tomi!
Sajnalom, hogy egy egyszeru kerdesbol te ilyen messzemeno kovetkezteteseket vontal le. Hadd nyugtassalak meg, a vendeglato szakmaban ez szinte eloiras. Marmint az, hogy a pincer rakerdez, pont a felreertesek elkerulese vegett. Amikor a baratnoimmel beulunk kavezni, mindig megkerdezik. Hiszen nekik amugy is az egybefizetes a legegyszerubb. Nem kellene ott is bujtatott tamadast keresni, ahol nincs.
Malacka



Ha már úgyis előkerült, hogy gyakran különböző neműeknél megkérdezik, egyben számolhatják-e, megjegyzem, hogyha egy másik lánnyal vagyok, akkor meg sokszor nem kérdezik meg, hanem automatikusan egyben számolják. Valszeg hely és pincérfüggő (is). Ettől még persze a tendencia létezhet, és az is kétségtelen, hogy ezer olyan helyzet van, mikor egy lány+fiú esetében legalábbis a feltételezés megvan, hogy lehetnek egy pár, két fiúnál és két lánynál pedig fel sem merül. Ezzel nehezen lehetne vitába szállni.



Érdekes: nekem az a tapasztalatom, hogy ha egy közelítőleg egykorú férfi-nő páros fogyaszt valahol valamit, alapértelmezett, hogy egybe számolják az egészet, nem kérdeznek rá, hogy egybe vagy külön.

Félre ne értsen senki: nem tekintettük ezt "támadásnak" (Malacka, hol olvastál ilyet?), még csak azt sem írtam, hogy ne lett volna szakmailag indokolt a kérdés. Csupán arra mutattam rá, hogy vannak társadalmi adottságok, amelyek teljesen terepszínűek, egyáltalán nem kirívóak (ha tetszik: nem támadóak), de attól még egy kisebbség tagjai számára lehetnek kellemetlenek.

Nyilvánvaló, hogy a jobbkezes konzervnyitókat nem aljas gonoszságból gyártják jobbkezesre, és a kilincseket sem azért szerelik úgy, hogy jobb kézre essenek, mert direkt ki akarnak baszni a balkezesekkel. Ettől azonban, hogy a jelenség mögött semmi rossz szándék nincs, egy balkezesnek minden egyes konzerv kinyitásával meg kell küzdenie -- míg nekem mint jobbkezesnek talán ha kétévente egyszer eszembe jut ez a téma.

Nem kell ám vádat kihallani minden kesergésből. És nem kell közvetlen megoldást szállítani minden problémára. Van, hogy elég az egyszerű empátia, megoldás nélkül.

De persze védekezni és bagatellizálni könnyebb. Elmagyarázni, hogy "nem, rosszul tudod: ez nem fájt neked."



Jo. Ha feltetlenul keseregni akartok, hat keseregjetek. Csak ez egy kicsit olyan, hogy keressunk valamit, hogy egy kicsit megint lehessunk szomoruak. De ezert egyutterzest varni? Es en nem azt mondom, hogy " nem, rosszul tudod: ez nem fájt neked.", hanem azt: ha ez fajt neked, akkor tul sok idod a jut a kakan is csomot keresni.
Malacka



Malacka, nem kesergésről volt szó, és nem arról, hogy burkolt támadást tételeztek volna fel. Csak éppen arról, hogy mennyivel egyszerűbb a társadalmi konvencióknak megfelelő életet élni, olyat, amilyet a többség él, mint bármely kisebbséghez tartozni, akár kényszerűség, akár tudatos választás sorolt az adott kisebbséghez.

És nem kell hozzá melegnek lenni. Például baromi nehéz helyzetekkel járhat az is, ha az ember házasságon (nem kapcsolaton!!) kívül szül gyereket egy olyan társadalomban, ahol a házasságnak nagy a becse (ha kicsi is a sikere).

Azt hiszem, haározottan könnyebb annak, aki szabadon választja, hogy kisebbséghez sorolja magát (pl. házasságon kívül szülni), mint akinél ez adott (pl. melegnek lenni). Ez nem kesergés kérdése.

És én szívesen ajánlanám együttérzésemet a széllel szemben élő kisebbségeknek. Csak épp e kisebbségek többsége baromira nem igényli az együttérzésemet. A tiédet sem, Malacka. Félreértetted.



Eszternek, Balázsnak: a leben und leben lassen ugyanúgy a náci ideológia, illetve propaganda szlogenje volt, mint a Lebensraum vagy nálunk (tudomásom szerint) a rögvalóság.

Balázsnak: én empátiából írtam le, hogy a pincérek gyakorlata különneműek esetén is percipiálható. Szerintem több hitele van, mint egy "nahát-nahát" jellegű sopánkodásnak. Nem akarok mindenképpen megoldást szállítani, de olykor ennek is megvan a helye. Ha te pl. balkezes vagy, szívesen fölhívom a figyelmedet az üzletre, ahol balkezeseknek való szerszámokat-eszközöket, pl. konzervnyitókat árulnak.



Kedves Eszter!
Ugyan a valaszomat Balazsnak es Tominak irtam, latom fogadatlan prokatorok itt is vannak. Talan elkerulte a figyelmedet Balazs valasza az en hozzaszolasomra. Ha elolvasod, akkor talan egyetertesz velem, hogy pontosan az egyutterzest hianyolta Balazs.Valamint ugyanott olvashatsz a tamadas temarol is, Eszter. Felreertetted.
Malacka



Én abban nem vagyok biztos, hogy egy pincér számára természetesnek kéne legyen, hogy az egyik asztalnál, ahol több azonos nemű személy ül, ők melegek. De ha melegek is, akkor össze tartoznak-e vagy csak baráti beszélgetésre ültek be. Szóval szerintem azért ez erős. Ha egy nagyjából azonos korú, ellentétes nemű pár ül be, akkor az általában elfogadott - általános udvariasságra épülő - formaság, hogy a férfi fizet. Ehhez még szerelmespárnak sem kell lenni. Ugyanakkor kicsit viccesen hangzik, hogy Balázsnak mekkora tapasztalata van a női-férfi párosokról, éttermekben... :-P



Én úgy tapasztaltam, leggyakrabban különneműeknél is megkérdezik, kivéve, ha nagyon nyilvánvaló, hogy család (pl. kicsi gyerekek vannak velük). Különben ha egyikőtök nő lenne, akkor hogy esne neki, hogy a pincér átnéz rajta és feltételezi, hogy a pasi fizet helyette? Speciel én is ki tudom fizetni az ételemet, és nem a picsámból élek (már elnézést...)

Alensha (akinek nincs kedve vizsgára tanulni és régi blogposztokat bogarászgat :)



Nem az a kérdés, hogy hogy esne, és hogy az jobb lenne-e, hanem hogy mi van. A szexizmus és a homofóbia édestestvérek.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta