Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

csütörtök, szeptember 06, 2007
11:04
 
Mi az EMK voltaképpen – és mi nem?


Kérdések és válaszok. Nem akarok unalmas lenni, de továbbra is hangsúlyozom: a válaszok nem a zsiráfguru, hanem a kereső ember pozíciójából.

„Az amúgy üdvös zsiráfnyelv nem rejt-e egyfajta szolipszista csapdát. A "nem a filmet érzem, hanem magamat" nem vezethet-e (hangsúly a feltételes módon!) oda, hogy "az egész külvilág csak káprázat"?”

Úgy gondolom, hogy ez a veszély nem áll fenn. Az erőszakmentes kommunikáció nem ismeretelméleti kérdésekre ad ismeretelméleti válszokat, hanem egy szebb, élhetőbb, gazdagabb világot szeretne megvalósítani. Eközben nem tesz fel olyan kérdéseket, hogy pl. „létezik-e a világ?” vagy „eljuthat-e az ember a kétségbevonhatatlanul igaz ismeretre?” Ezek (számomra) fontos filozófiai kérdések, de kívül esnek a nagyon is gyakorlati EMK hatáskörén: még akkor is, ha a szóhasználata látszólag érinti őket.

„...nem lehet-e visszaélni a zsiráfnyelvvel? Hogy nem lehet-e akármekkora cumit lenyomni a torkodon, mondván, ez nem cumi, csak úgy érzed.?”

Ha az EMK csupán egy módszer lenne, egy technika – akkor természetesen lehetne vele visszaélni. Sőt: ha valaki az EMK-ból kipecázza az eszközöket, és azokat használja, de nincs mögötte a tényleges zsiráfszemlélet, akkor nemcsak lehetne, hanem lehet is visszaélni vele. Csak éppen nem hatékonyan. Egy példával: ha valaki utál főzni és nem is tud, akkor beveheti ugyan magát a konyhába, és eljátszhatja a mesterszakács szerepét, fölveheti a szép fehér ruháját, lekoppinthatja az összes gesztusát – az elkészült étel nem lesz igazán finom.

„Nyilvánvalónak látszik számomra, hogy a zsiráfnyelve nem egyszerűen egy nyelv, hanem mögötte egy komplex gondlkdási- vagy attitűd-rendszer húzódik meg.”

Erről van szó. Az erőszakmentesség erőszakmentességet jelent: nem az erőszak látszatától való mentességet. Van egy ismert mondás: „Diplomata az, aki úgy küld el a picsába, hogy te alig várod, hogy végre elindulhass.” Az EMK nem ezt jelenti. Nem azt, hogy a róka hatékonyabban és kevesebb fáradsággal énekli ki a sajtot a holló szájából. Nem azt, hogy a Pásztorok einstand helyett szelíd fellépéssel manipulálják úgy Nemecseket, hogy ő önként odaadja a golyókat.

Az EMK nem a „meggyőzés hatékony eszköze”. Az EMK lényegét tekintve egy markáns ember- és világkép, amelynek gyakorlati kihatása van a kommunikációra.

Az EMK ember- és világképe (mondhatni: axiómája) szerint a világ jó hely, és az emberek képesek arra, hogy még jobbá tegyék. Az EMK szerint az ember nem „embernek farkasa”, hanem az élet gazdagodásának forrása. Minden emberre „OK vagyok, OK vagy” tekint. A konfliktusok okát nem abban keresi, hogy ki cselekedett „jól” vagy „rosszul”, hanem abban, hogy a különböző emberek szükségletei milyen módon nem tudnak harmóniába kerülni egymással. Ha pedig ezt feltárta, akkor valamennyi fél szükségletét igyekszik kielégíteni. Ennek oka azon alapvető szemlélet, amely szerint senki nem lehet boldog valaki más rovására. Zsiráfként egy konfliktusban számomra az és csak az lehet az elfogadható megoldás, amelyben a te érdekeid pontosan ugyanannyira érvényesülnek, mint az enyémek. Ha zsiráfként vagyok veled együtt (és nem „állok veled szemben”), akkor a te érzéseid és szükségleteid épp oly fontosak számomra, mint a sajátjaim. Tehát nem úgy teszek, mintha fontosak lennének, hanem valóban azok. Enélkül a zsiráfozás nem zsiráfozás.

Az Elvevő társadalom – az életközösségben példátlan módon – létrehozta a hierarchiát. Nem mellesleg: ez a lényege. Az ideológiai alapja ennek az a hit, hogy birtokában vagyunk a „jó és rossz tudásának”. Ennek alapján bizonyos emberek „jók„ (ők vezetik a társadalmat, ők határozzák meg annak normáit, hogy mi erkölcsös, mi helytelen, és nem mellesleg: náluk van az élelemraktárak kulcsa), a többiek pedig „rosszak„. Ezt a világrendet olyan kulcsszavak működtetik, mint „kell”, „kénytelen”, „megérdemel”, „méltó”, „dicséret”, „büntetés”, „tilos”, „muszáj” „helyes”, „helytelen”, „jogos”, „igazságtalan” stb.

A zsiráfnyelvben mindez értelmezhetetlen. Az erőszakmentes világban az ember nem azért tesz valamit, mert kell, mert előírták, mert erkölcsös – hanem azért, hogy az nekem is, a világnak is javára váljék.

„Egyetlen parancs van, a többi csak tanács: igyekezz úgy érezni,
gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél.”
(Weöres Sándor)

Az erőszakmentességben ismeretlen a „kell” szó (meg az összes többi a fenti gyűjteményből). Ha valamit teszek, akkor azt azért teszem, mert úgy döntöttem. Azért döntöttem úgy, mert valamely szükségletemet ki akarom elégíteni. Ez a tettekért való tökéletes felelősségvállalás világa. Nem kell munkába járnom, hanem azt választom, hogy munkába járjak. Nem tilos 50-nél gyorsabban hajtani, hanem azt választom, hogy max. 50-nel megyek. És ha mégis gyorsabban hajtok, azt is én választom: nem a forgalom „kényszerít” rá, nem a fontos úticélom miatt „vagyok kénytelen” gyorsabban menni. Minden cselekedetem kényszertől mentes, autonóm döntés eredménye (még ha a döntés konkrétan nem is tudatos); a háttérben pedig kivétel nélkül az áll, hogy valamilyen szükségletemet ki akarom elégíteni. Ez persze a sakálokra is igaz: nekik sem „kell” csinálniuk semmit – csak ők ezt nem tudják, mert elfelejtettek szólni nekik.

Az erőszakmentes világban nem lehet „kiérdemelni” a javakat: a zsiráf nem azért akarja gazdagítani a másik embert, mert az jó, mert megérdemli – hanem mert ez a fenti axióma egyenes következménye. És nem olyan alapon kér valamit a másiktól, hogy az „jár neki”: az EMK világában semmi nem jár senkinek, minden ajándék. Nincs követelés, csak kérés van, adás és hálás elfogadás. Ugyanezért hiányzik a zsiráfnyelv szótárából a „büntetés” és a „dicséret” is: mindkettő erőszakot fejez ki. Ezt a büntetésről könnyebb belátni, a dicséretről valószínűleg nehezebb. Ha az EMK a szelíd hasbaakasztás technikája lenne, akkor volna helye benne dicséretnek. Ha megdicsérlek téged, valójában azt közlöm veled: „Ezt jól csináltad, és ezzel kiérdemelted, hogy jó embernek tartsalak.” Ha a másik embert jónak, okosnak, ügyesnek, becsületesnek stb. minősítem, az pontosan ugyanúgy minősítés (tehát erőszak a másik felé), mintha negatív jelzőkkel erőszakolom meg a személyét.

A zsiráf nem dicsér (vagyis nem kinyilatkoztatja, hogy valami jó), hanem az adott dologgal kapcsolatos érzését fejezi ki. Örül valaminek, elégedett valamitől, megnyugtató számára valami stb. Marshall Rosenberg egyik (számomra) legnehezebben emészthető példájában a matektanár nem azt mondja a diáknak egy feladat megoldására, hogy rossz, hanem: „Nekem nem ennyi jött ki. Elmondanád, hogy te hogyan gondolkodtál?” – Egy Elvevő társadalomban edződött sakálfülnek ez botrány vagy ostobaság. Holott a vége ugyanaz lesz: a diák újraszámolja a példát, és vagy az derül ki, hogy valahol pontatlan volt, vagy az, hogy valamit nem ért, és ezzel lehetőséget kap arra, hogy bőívítse a tudását. Ami kimarad ebben a paradigmában: az, hogy a gyerek kénytelen butának érezni magát.

„Ha jól gondolom, akkor a következő kérdésem az, hogy ebbe a gondolkodásrendszerbe belefér-e, és ha igen, milyen módon a szilárd véleményalkotás. Belefér-e, hogy egy filmről azt gondoljam, hogy igénytelenül vágták, rosszul szinkronizálták. Belefér-e, hogy egy fogadóról azt mondjam, hogy ez olyan, mint a szenbékkállai? Belefér-e, hogy egy emberről azt gondoljam, hogy durva és agresszív? Hányszor szabad egy embernek durva és agresszív megnyilvánulásokat mutatnia, hogy a zsiráf még mindig csak azt gondolja róla, hogy ekkor és ekkor és ekkor és ekkor is durva megnyilvánulást tett? Van-e olyan, hogy annyiszr nyilvánul meg valaki durván, hogy már a zsiráf is azt mondja, hogy ez egy durva ember? Vagy kérdezem másképp. Szerinted sakál módra kommunikál-e az, aki egy emberre a fenti körülmények közt azt mondja, hogy durva?”

Marshall azt mondja: nagyon könnyű megtanulni zsiráful beszélni; ami nagyon nehéz: elfelejteni sakálul beszélni és gondolkodni.

Bármilyen minősítés vagy értékelés kívül esik a zsiráfnyelv értelmezési tartományán. Nem azért, mert a zsiráf a minősítést jónak vagy rossznak minősíti (fura is lenne!), hanem mert tapasztalatai szerint az nem hatékony. Persze, szabad egy filmet hosszúnak, egy vágást igénytelennek, egy szinkront rossznak, egy embert durvának mondani. Miért ne lenne szabad? A kérdés az: Mi a célunk ezzel a minősítéssel? Lesz-e ettől szebb és jobb a világ? Gazdagodik-e ettől valaki bárhogyan is? Kielégül-e valamilyen szükségletem? – Szemben az előző kettővel, ez utóbbira feltétlenül igennel válaszolnék: Hogyne: amikor minősítek, kielégülnek azon roppant lényeges szükségleteim, hogy magamat jónak és kompetensnek tartsam, hogy elismerést, vagy legalábbis odafigyelést vívjak ki magamnak. Én ennyi különbséget látok csupán az „Ez a film rossz” és az „Ez a film nekem nem tetszik” között.

Ami az emberek minősítését illeti. Hallott-e valaha valaki olyan történetet, amelyben valakinek beleverték az orrát a saját szarába, teszem azt egy rasszistára ráolvasták, hogy „te rasszista vagy!”– és ettől ő megváltozott? Ugyanez a kérdés feltehető nemcsak rasszistára, hanem fasisztára, kommunistára, homofóbra, tovajra, erőszakosra, gonoszra stb. Fel tud mutatni akárki akár csak egyetlen példát arra, hogy a címkézés pozitív változást eredményezett? Én a magam életéből (de a közéletből sem) nem tudok példát hozni erre – pedig sakálkodtam már eleget életemben. Nincs tapasztalatom arra, hogy a „te egy vad, erőszakos, agresszív állat vagy!” jellegű felkiáltásra bárki is változtatott volna a viselkedésén. Arra viszont bőven van tapasztalatom, hogy a felvállalt érzéseimet (pl. fájdalom, szomorúság stb.) respektálták, és ez a respektus konkrét viselkedésváltozásban nyilvánult meg.

Tehát egy zsiráfnak is szabad sakálként kommunikálnia – de minek? Ez ugyanolyan, mint ha egy tíz ujjal gépelő titkárnő azt kérdezné: szabad-e neki két ujjal pötyögnie. Persze, mért ne lenne szabad...

„Nem lehet, hogy a társadalom csak bizonyos érzések kimutatásáért "büntet"? Éppen a felsorolt cimkék halmaza sugallja, hogy az agresszív indulatokat a társadalom - ebben a kontextusban maradva - "jutalmazza", legalábbis "díjazza".”

Úgy gondolom, hogy az agresszió nem érzés, hanem viselkedés. A társadalom pedig nem „jutalmazza”, hanem nem tud védekezni vele szemben, eszköztelen, és ezért gyakran behódol az agresszornak. Az agresszió mögötti érzésekre azonban a társadalom nincs felkészülve. Az agresszió hátterében többnyire frusztráció, csalódottság, kétségbeesés, félelem húzódik. Mindezek igen könnyen veszik magukra a düh álarcát. A dühöt (mérget, haragot stb.) az EMK nagyon fontos dolognak tartja – de nem tekinti önálló érzésnek, hanem oylasvalaminek, ami nagyon élesen jelzi egy súlyos érzés, egy ki nem elégített szükséglet jelenlétét.

„Kitartóan kérdezlek, a gyakorlatban mennyire hatékony a zsiráfnyelv?”

Hadd kérdezzek vissza: mennyire hatékony egy naplemente, egy zenemű vagy egy rózsa illata? Mennyire hatékony az istenhit vagy az ateizmus? – Ha a zsiráfozást módszernek tekintenénk, akkor értelmezehtő lenne a kérdésed. A fentieket elolvasva talán megérted, miért húzódozom az explicit választól (noha az implicit válasz ott van a szövegben).

Címkék: , ,


Hozzászólások:


"Ami az emberek minősítését illeti. Hallott-e valaha valaki olyan történetet, amelyben valakinek beleverték az orrát a saját szarába, teszem azt egy rasszistára ráolvasták, hogy „te rasszista vagy!”– és ettől ő megváltozott? (...) Fel tud mutatni akárki akár csak egyetlen példát arra, hogy a címkézés pozitív változást eredményezett?"

Az emberek minősítésének INTERpersznális (emberek közti)vnatkozásaira nézve azt hiszem, hogy ez így igaz. (Ritka kivételt képezhetnek szerintem az agresszív fenyegetettségnek olyan helyzetei, amikor a zsiráf úgy védheti meg magát, azzal állíthatja meg az agressziót, hogy az agresszorénál nagyobb erőt, nagyobb elszántságot mutat. Ennek LEHET az eszköze verbális agresszió.)

Az emberek minősítésének INTRAperszonális következményei is vannak., és erről eddig – ha jól olvastam – nem volt szó. Azt hiszem különben, hogy ennek nem is a hétköznapi élet normális körülményei közt, hanem extrém konfliktushelyzetekben, extra agresszió esetén van nagyobb jelentősége.

Képzeljünk el egy, a férjétől sorozatos bántalmazást elszenvedő feleséget, aki azt gondolja, hogy „olyan ridegséget érzek a férjem felől sugározni”. Ha ezután a saját érzését kezdi értelmezni, boncolgatni, akkor ezzel a felelősséget is magára húzza. (Általában ez történik tényleg pl. a bántalmazott gyerekekkel és asszonyokkal.) Holott a sorozatos bántalmazás esetében a probléma és a felelősség egyaránt a bántalmazóé. Az áldozat akkor menekül meg lelkileg, ha azt tudja mondani, hogy a ridegség nem a saját érzése (amiért ő felel), hanem a másik ember viselkedése (amiért a másik ember felel). Persze gondolhatja zsiráful, hogy a másik ember ezen a számára el nem fogadható módon elégíti ki az egyébként megérthető szükségletét, de ez érdemben nem változtat azon, hogy az áldozat akkor menekülhet meg, ha a bántalmazás tényét és jogtalanságát, és azt, hogy azért a másik a felelős – legalább saját magának – leszögezi. Ez – sajnos – annak leszögezésével (nem feltétlen kimondásával) is kell járjon, hogy a férj bántalmazó.

Ha tudtok erre zsiráfosabb megoldást, olyat, ami a való életben is működhet, szóljatok.



"Hadd kérdezzek vissza: mennyire hatékony egy naplemente, egy zenemű vagy egy rózsa illata? Mennyire hatékony az istenhit vagy az ateizmus? – Ha a zsiráfozást módszernek tekintenénk, akkor értelmezehtő lenne a kérdésed. A fentieket elolvasva talán megérted, miért húzódozom az explicit választól (noha az implicit válasz ott van a szövegben)."

Ez OK, bár rögtön elsőre is "bedobhattad" volna.



kedves balázs, szeretném megköszönni, h blogolsz az emk-ról és zsiráfkodásról, egy személyesen engem is nyomasztó érzéskupacra elgondolkodtató. van egy halvány sejtésem, személyes érzésem, h tulajdonképpen minden emberi nyelv úgymond sakálul van. vagyis amint az érzéseink szavakba öntjük, azzal rögvest címkézünk is, bármilyen alliterációkban gazdag játékos nyelvenis tesszük, legalábbis én így érzem a saját kommunikációm, h az egy kollektív emberi jelrendszerbe szuszakolása (=erőszakolása) az érzéseimnek, mennyivel jobb csatorna lenne táncban, zenében, színeváltó fényjelekben kommunikálni. ez az egyik "apróság", amit jelenleg nem igazán értek, h vajha nem csak fokozatbeli-e a "zsiráfnyelv" és "sakálnyelv" megkülönböztetése, nem "sakál"-e maga az emberi nyelv (és egyben "tudatos" tudat, úgy ahogy van. érdekelne, mit gondolsz erről, szerinted mit lehet ezzel kezdeni

a másik, ami fölvetődött bennem, az a kérdés, amit ebben a posztban föl is tettél, milyen szükségletet elégít ki egy másik ember hibáztatása, vádolása. valahogy azt képzelem, h tényleg van abban vmi "elemi" szükségletkielégítő, ahogy kiválasztunk egy bakot, a fejére olvassuk saját bűneinket és kizavarjuk a pusztába, ámbár ez nem a hibáztatás, vádolás, végtére is a kapcsolat itt megszakad, a bűnbak és ember között, csak ennyi: villámhárítónak használtunk vmit. tán nem éppen "szerencsés" és hatékony embert, akár egy kecskét is villámhárításra használni, pláne nem olyan kapcsolatrendszerben, amiben továbbra is egy térben élünk együtt, egymást vádolók és egymás bűnbakjai, de a benne lévő szükséglet, amelyik ilyen nem túl szerencsésen (és olykor tragikusan) kifejeződik, az a villámhárulás iránti igény, és mondjuk, ha ezt így érezzük, akkor esetleg könnyebben le is tudjuk más módon vezetni a bosszankodást, nemcsak bosszúállásban, az elégedetlenséget nemcsak elégtétel vevésben, a félelmünket megfélemlítsében stb. stb. valahol azt gondolom, h példának okáért annak a kimondása, hogy én életemben bántalmazott és bántalmazó is voltam, az nekem igenis "szükséges" volt (ott és akkor nem volt számomra elérhetőbb út, mint ez), ahhoz, hogy fölszínre hozzam/elmerüljek abban az érzésben, hogy bántva voltam és bántottam. hatékonynak bizonyult, ha minősítés is volt, jobban tudom azt kerülni, h bántsak és bántva legyek



"minden emberi nyelv úgymond sakálul van"

Azért nem tudom ezt értelmezni, mert hasonlít egy olyan mondthoz, hogy "minden hangszer hangos". Ami igaz, ha hangosan játszanak rajtuk, és nem igaz, ha halkan. A magam részéről abban hiszek, hogy ha emberek úgy állnak egymáshoz, hogy a másikban nem ellenséget, hanem saját boldogságuk forrását látják (önmagukban pedig a másikét) -- az EMK-nak pedig ez a lényege és nem más --, akkor innentől már csak technikai nehézségeik lesznek a kommunikációban (akár nyelvvel kommunikálnak, akár tánccal vagy illatokkal). Ettől függetlenül abszolút jogos és érdekes kérdés, hogy a nyelv mint olyan, az mennyire erőszakolja meg a valóságot (beleértve a saját érzéseimet). Nem hiszem, hogy erre a kérdésre bármely egymndatos válasz komolyan vehető volna. :) Ezzel együtt ez nyelvfilozófiai probléma, és nem a zsiráf dolga, hogy ezt megoldja. A zsiráf dolga az, hogy ne rúgja fel a másikat, amikor épp felrúghatná. :)

"milyen szükségletet elégít ki egy másik ember hibáztatása, vádolása"

Asszem, erről írok egy önálló posztot. :)


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta