Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

kedd, szeptember 25, 2007
15:21
 
Rákos zsiráf?


Cigarettázik a rák a folyóparton. Odamegy hozzá a másik:
   – Te, nem félsz, hogy embert kapsz?


A fenti vicc – megengedem, elég illetlen és inadekvát módon – Endogén ópiát vasárnap írt posztját olvasva jutott eszembe, amelyben komoly zsiráfügyi problémát vet fel.

„[...] A problémám tömören ez: a zsiráfunk nem fog max. 40 évesen rákban megbetegedni? (Jó, aki nagyon sakál, az meg lehet, hogy infarktust kap, az se jobb.) [...] Lehetséges az, az egészségünk megőrzésével, hogy soha nem mondjuk ki az indulatainkat, és ez nem tesz kárt bennünk? [...] Én tényleg félek ettől. Szeretném azt hinni, hogy van megnyugtató, hiteles válasz erre, olyan, ami összebékíthető a bennem lévő agresszióval. Igen, ez a kulcs: lehetek-e nem agresszív, miközben igenis van bennem agresszió? (És lesz is - ha már nem, az azt jelenti, meghaltam.) És azt is gondolom, hiába nem zsiráf fogalom az egyenlőség, igazságosság, mégis úgy tűnik, alapvető emberi igény azt megélni, mások nagyjából ugyanannyit fektetnek be a velünk való kapcsolatba, mint mi. És ha a zsiráf töretlenül járja a zsiráftáncot a sakálok közt, akkor nagyon felborul ez az egyensúly, amit egy ideig bír (hiszen tényleg hatékonyabb, mint a korábbi működésmódja), de vajon nem lesz egyszer csak elege ebből az aránytalanságból? [...]”

Semmi alapom nincs arra, hogy eljátsszam a zsiráfügyi szakértőt, úgyhogy a jelen poszt célja nem az, hogy kiosszam az észt meg a „megnyugtató, hiteles választ”. Viszont a kérdést fontosnak tartom a magam számára is, mi több, még gondolataim is vannak ezzel kapcsolatban.

Először is egy pontosítás: aki 40 éves korában meghal rákban, az nem a zsiráf. Valóban létezik olyan, hogy „rákos személyiség”: azt nevezik így, ha valaki mindig háttérbe szorítja a saját szükségleteit, állandóan a környezetéért él (és hal), mindenkit kiszolgál, mindenkinek a kedvét keresi, mindenki fontosabb nála stb. Ez az önfeláldozó attitűd, ahogy én tanultam, valóban erős korrelációt mutat a rákkal. Csakhogy ennek az attitűdnek semmi köze a zsiráfhoz, az erőszakmentes kommunikációhoz. Ez par excellence a befelé fordított fülű sakál attitűdje.

Ha „soha nem mondjuk ki az indulatainkat”, az valóban kárt tesz bennünk: az agresszió bennünk marad és minket zabál fel. A zsiráf azonban nagyon is kimondja az indulatát! Ha épp nagyon fáj neki valami, annyira, hogy ordítani tudna, akkor alkalmasint ordít. Csak éppen nem azt ordítja, hogy „Baszd meg az anyádat, te rohadék!”, hanem azt, amit József Attila: hogy „Nagyon fáj!” (Megjegyzendő, hogy J.A. sorsa ebből a szempontból nem példaértékű, de hát nem is az életét hoztam most példának, hanem csak egyetlen versének bizonyos részleteit.)

Tehát szó sincs arról, hogy az erőszakmentes kommunikációban ne volna helye az indulatok megélésének. Egyszer már írtam itt: „a dühöt (mérget, haragot stb.) az EMK nagyon fontos dolognak tartja – de nem tekinti önálló érzésnek, hanem oylasvalaminek, ami nagyon élesen jelzi egy súlyos érzés, egy ki nem elégített szükséglet jelenlétét.–

Lehet talán, hogy ez nem egyértelmű: az, hogy „nem tekinti önálló érzésnek”, nem azt jelenti, hogy nem is szabad megélni. Ellenkezőleg: Marshall Rosenberg épp hogy a düh teljes megéléséről beszél. Teljesebb megélésről, mint ahogy a hörgő-morgó-ordító sakál megéli. Az ordítás ugyanis önmagában kevés a düh feldolgozásához. Fontos része a folyamatnak, de kevés. A düh mélyére hatolni (és ily módon feldolgozva teljesen megszabadulni tőle) úgy lehet, ha az ember meg is érti a dühét: ez pedig azt jelenti, hogy elhelyezi az érzések és szükségletek kontextusába. A kontextus ez esetben jelenti mind önmaga, mind a másik ember érzéseit és szükségleteit.

Kérdés persze, hogy amennyiben az indulatot nem „csak úgy” éljük meg, hanem „valahogyan” (vagyis valamilyen kontroll, norma, szabályrendszer alapján), akkor azzal nem vagyunk-e ismét a ráknál. Én nem hinném. Az igazság az, hogy csaknem valamennyi indulatunkat valamilyen módon szocializálva éljük meg. Az utca közepén jön ránk a szarhatnék, mégsem szarunk az utca közepére. Azt éljük át, hogy legszívesebben megölnénk a másikat, mégsem öljük meg. És a legtöbb esetben ezt különösebb egészségkárosodás nélkül elviseljük. A baj akkor van, ha az indulatot nemcsak a maga zsigeri módján nem éljük meg, hanem ha sehogy se. Másként szólva: nem az a baj, ha az indulatot tudatosan átdolgozzuk, hanem ha azt hitetjük el magunkkal, hogy az indulatot átdolgoztuk, holott az átdolgozás, az átalakítás valójában nem történt meg.

Nem öljük meg a másikat, mert megtanultuk szépen, hogy nem megölni kell (mert azt a régi, elavult, 1.0-s sakál csinálta), hanem (modern sakálhoz méltóan) lekurvaanyázni. Ebből a lényeg: azok a módok, ahogy az egyébként egészséges ember általában – épp sakálfüleit viselve – megéli az agressziót, egytől-egyig tanult dolgok. Ténylegesen natív módon megélt agresszióval (vagyis artikulálatlan bömböléssel, a környezetben levők rúgásával, harapásával) egy bizonyos életkor fölött csak a pszichiátrián találkozunk. A tanult dolgokkal kapcsolatban pedig az a nagy helyzet, hogy újratanulhatóak. Újra, másképp. Hatékonyabb, adaptívabb módon. Ahogy megtanultuk, hogy ne öljünk, hanem kiabáljunk (anyázást), ugyanúgy megtanulható, hogy kiabáljunk (valami mást), vagy kiépítsünk bármilyen egyéb kijáratot az indulatnak. Nem szükséges az sem, hogy verbális legyen; egy dolog szükséges: hogy ténylegesen kijárat legyen. Nem mások szerint, az okosok, a tekintélyek szerint: hanem szerintünk. És hogy ezt a kijáratot ne torlaszoljuk el mindenféle szólamokkal. A magam részéről úgy gondolom: ha a jól bevált „dühös vagyok rád, mert te...” fordulat helyett például készségszinten elsajátítjuk a „dühös vagyok, mert arra lenne szükségem, hogy...” formulát – azzal a kijárat még nincs eltorlaszolva. Az indulat képes ilyen feltételek mellett is megtalálni a maga útját.

Ami meg az állandó zsiráftáncot illeti, és az amiatti frusztrációt, hogy ezt egyedül kell ropnunk, mert a környezetünk nem partner hozzá... Már ebben a mondatban is van egy nem zsiráfkonform szó: a kell. Nem kell. Senki sem kötelez zsiráfozásra. Az erőszakmentes kommunikáció nem azt jelenti, hogy a régi szuperegónkat lecseréljük egy újabbra, amely szerint „az az élet egyetlen helyes útja, ha zsiráftáncot lejtesz, és ha nem ezt teszed, akkor rossz ember vagy.” Marsall arra a kérdésre, hogy szabad-e egy zsiráfnak időnként sakálkodnia, azt felelte, hogy persze, szabad – de miért tenné?

A zsiráfozás – aki próbálta, tapasztalhatta – hatékony. Emellett kimerítő. A sakálkodás – mindannyian tapasztalhatjuk egy-egy veszekedés után – ugyancsak kimerítő. Emellett viszont nem hatékony. Következtetés: az emberekkel való kommunikáció (legyen az erőszakos vagy erőszakmentes) fárasztó dolog. Hát ja. A zsiráfnak annyi helyzeti előnye van legalább, hogy amikor belefáradt a zsiráftáncba, amikor egyedül érzi magát, amikor unja az egészet, amikor fásult – akkor képes megfogalmazni, hogy fáradtságot, magányt, unalmat, fásultságot érez; képes felismerni, hogy mire volna szüksége az adott helyzetben (elfogadásra? biztatásra? félrevonulásra?), és e képességeit kiaknázva talán még változtatni is képes a helyzeten.

Szemben mondjuk egy fáradt, magányos, unott és fásult sakállal.

Címkék: , , ,


Hozzászólások:


Aha, egyre inkább értem, hogy mi is ez a zsiráfozás. Számomra most lett teljesen tiszta, hogy az erőszakmentesség nem jelent indulat/érzelem-kifejezés mentességet. Eddig nekem ez összecsúszott.

Ha a zsiráf nem sakál akkor, ha azt ordítja, pl. hogy "fáradt vagyok és kétségbeesett, adjatok nekem időt, kérlek", akor az egész dolog az én szememben is sokkal életszerűbb. És így jobban is tetszik.



Az általad írt példamondat teljes mértékben zsiráful van. Örülök, ha kezd összeállni a kép. :)

Miután csaknem egy éve osztom az észt az EMK-ról, lassan végre én magam is kezdem megérteni, hogy miről beszélek. ;-) (Hála pl. egy csomó kérdésnek, amit kommentekben kaptam, és amelyek mentén újra kellett gondolnom ezredszer is a dolgot.)



Vicces, lehet, hogy zsiráfabb vagyok, mint hittem... :)



Esett az eső pár napja, álltam a 9-es busz megállójában (ami ugye napközben is csak kb. 10 percenként jár), néztem a menetrendet, és erre azt látom, hogy a busz elmegy mellettem. Eső ide vagy oda, elkezdtem rohanni mellette a járdán, s amikor pirost kapott, álltak az autók, odamentem, bedörömböltem az ajtaján, és bekiabáltam a vezetőnek, hogy "Ott álltam a megállóban! Miért nem nyitotta ki az ajtót?" Aztán futottam még kicsit a busz után, de persze nem értem el. Utólag gondolkodtam rajta, hú de sakál voltam, tiszta agresszív. De jól éreztem magam. Úgy éreztem, le van kerekítve a történet. A sofőr szemét volt velem, de kapott tőlem visszajelzést a viselkedéséről (ha több más embertől is kapna, akkor talán változtatna nagy nehezen -- vagy még vastagabb rinocéroszbőrt növesztene).

Zsiráfként ezzel szemben még csak kommunikálni se nagyon kommunikálhattam volna vele. Vagy ha nagyon trükkös zsiráf vagyok, akkor szaladok a busz után, megállok előtte, és csalódott arcot vágok, széttárom a kezeimet. Ez elég zsiráfos? Vagy van hatékonyabb, zsiráfosabb megoldás?



Először is egy -- remélem -- örömhír: annak felismerése, hogy egy adott helyzetben sakálként viselkedtél, csakis zsiráffülekkel lehetséges. Úgyhogy minél többször ismered fel, hogy sakálfülek vannak rajtad, ez paradox módon azt jelenti, hogy annál gyakrabban hordasz zsiráffüleket. :)

Ami a konkrét szitut illeti, két dolog. Az egyik, amiről tán volt már itt szó: az EMK kompetenciája. Az EMK-ban a "K" a "kommunikáció" rövidítése, nem pedig a "Kurva jó megoldás minden szituációra" kifejezésé. ;) Az EMK nem azt jelenti, hogy orrba-szájba, mindig és mindenkivel kommunikálni kell, hanem arra vonatkozik, hogy HA fizikailag egyáltalán lehetséges a kommunikáció és HA azt választod, hogy valóban kommunikálni akarsz a másikkal, AKKOR ezt hogyan teheted együttérző módon.

Vannak helyzetek, amikor a kommunikáció fizikailag nem tud megvalósulni, és amit leírsz, az megítélésem szerint pontosan ilyen eset volt. Hiszen hiába kiabál az ember bármit a zárt ajtón keresztül, a buszvezető nem hallja. Hasonló szituációra további példa: indexelés nélküli bevág valaki a sávodba, majdnem elgázolnak a zebrán, belehajtanak melletted egy pocsolyába stb. Ilyen esetekben a kommunikáció objektív okokból nem valósulhat meg, bármilyen módszerhez folyamodnál is. Ugyanez van akkor, ha beléd köt egy matt részeg alak: akármit mondasz neki, az nem fog eljutni a tudatáig, mert a neurotranszmitterjei egyszerűen nem úgy viselkednek, ahogy kéne. Amit az ember ilyen helyzetekben mond vagy tesz, az nem (vagy csak nagyon speciális értelemben) tekinthető kommunikációnak.

A másik: hogy mit tehet a zsiráf a fenti helyzetek bármelyikében: olyankor, amikor a kommunikáció fizikailag lehetetlen. Szerintem két dolgot. Egyrészt megpróbálhatja a másik (immár jelen nem levő) fél frusztráló viselkedését átkeretezni, azaz címkézés ("sofőr szemét volt velem") helyett betippelni a másik érzéseit és szükségleteit. Ettől a tényleges, megvalósult viselkedése nem válik utólag kívánatosabbá -- de a távolódó busz sofőrülésében immár nem egy szemetet, egy ellenséget (következésképpen: esetlegesen a jövőben is fenyegető elemet) lát, hanem egy hús-vér embert, autonóm érzésekkel és alapvető szükségletekkel. Azért klassz egy ilyen szituáció, mert eleve nem kaphatunk visszajelzést, úgyhogy nem kell sokat találgatnunk: az első, önmagában működőképesnek és koherensnek tűnő magyarázatot elfogadhatjuk; semmi jelentősége, ha ténylegesen tévedtünk.

A rossz emberektől való megszabadulás leghatékonyabb módja, ha felismerjük, hogy nincsenek rossz emberek, csak olyan jó emberek, akiknek a szükségletei aktuálisan nem egyeznek a saját szükségleteinkkel. És ha jó embrekkel vagyunk körülvéve, akkor máris könnyebb elviselni az életet (akkor is, ha a viselkedésük számunkra nagyon is nem megfelelő).

Másrészt a zsiráf ilyen esetben adhat önmagának empátiát. (Tudom, hogy ez furcsán hangzik, én is bő egy éve szoktatom magam hozzá.) Ez azt jelenti, hogy a fájdalmas (dühítő, frusztráló stb.) szituációt, az egészlegesen, strukturálatlanaul rázúduló borzalomtömeget addig bogozza önmagában, amíg le nem tudja bontani egyenként kezelhető, ismerős fogalmakra: meglepő módon érzésekre és szükségletekre. Ezzel a strukturálással gyakorlatilag átcsoportosítja a belső energiáit, a tartalékait, úgyhogy ahol aktuálisan deficitet él át, azt képes más forrásból feltölteni. Ettől persze a busz nem fog visszajönni, az elviselhetetlen, kezelhetetlen, megfoghatatlan diszkomfort érzés elviselhetővé, kezelhetővé, megfoghatóvá redukálódhat. Vagyis zsiráfunk a belső rendcsinálásra szánt percek után máris jobban érzi magát, mintha ugyanezen idő alatt csupán dühösen rugdalta volna hirdetőoszlopot.

A fenti leírás természetesen nem kinyilatkoztatás -- csupán az én megoldásom egy helyzetre.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta