Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

kedd, október 09, 2007
11:08
 
Patás angyal


A kommentek alapján tartok tőle, hogy az előző bejegyzésben nem sikerült teljesen érthetően megfogalmaznom a mondanivalómat. Megpróbálom még egyszer, hátha így világosabb lesz, mire is gondoltam.

1.) Az EMK hatóköre a személyesség világa. Ezért lehet empatikusnak lenni Hitlerrel, de nem lehet a Mein Kampf-fal. Lehet empatikusnak lenni Kovács János nagypapával, de nem lehet empatikusnak lenni egy szöveggel, amelynek szerzője teljesen ismeretlen, teljesen arctalan, és amelyről egyértelmű, hogy nem spontán megnyilatkozás, hanem tudatosan és célzatosan szerkesztett iromány. E tulajdonságaival (tudatos szerkesztés, arctalanság, célzatosság) a szöveg elhagyja személyesség szféráját. Ugyanúgy nem lehet vele zsiráfozni, mint ahogy nem lehet egy párttal, egy intézménnyel, egy ideológiával (noha természetesen lehet zsiráfozni az adott párt tagjával, az intézmény dolgozójával, az ideológia hívőjével).

2.) A blogomban viszont rendszeresen visszatérő téma az ember és a világ sorsa, a civilizáció és a kultúra fejlődésének iránya. Igaz, többnyire nem néhány évtizedes vagy évszázados, hanem tíz- és százezer éves nagyságrendben. És kifejezetten szeretnék rámutatni annak az állításnak hazug/téves voltára, amely a nagypapa-szövegben (és Kultúra Anya millió más megnyilatkozásában) van: miszerint a jelen kor hidegsége, embertelensége, személytelensége, elviselhetetlensége az elmúlt néhány évtizedben történt változások következménye volna. Határozott véleményem, hogy ez nem igaz: a jelen társadalmi válság gyökerei nem a technikai fejlődésben vannak, nem a szexuális forradalomban vannak, nem „évszázados értékek elhagyásában” vannak. Aki ezt erősítgeti (pl. a nagypapa), az – meglehet, bona fide – semmi mást nem tesz, mint egy tízezer évvel ezelőtt elkezdett történelemhamisítás trágyadombjához adja hozzá a maga gőzölgő kupacát. És minél csábítóbban fogalmazza meg a mondanivalóját, annál inkább hátráltatja azt, hogy az emberek lemeneküljenek a szakadék felé száguldó, mozdonyvezető nélkül maradt gyorsvonatról. Mindehhez lásd Daniel Quinnél a forralt béka történetét.

3.) Ha egy csodálatosan gyönyörű szép kastély a maga csodálatosangyönyörűszépségével szinte csalogatja az arra járókat, hogy lépjenek be, én azonban a kastély szerkezetének belső vizsgálata alapján tudom, hogy statikailag életveszélyesen van megépítve, és bármikor összedőlhet, akkor úgy gondolom, nem egyoldalú tájékoztatás, ha egy hatalmas figyelmeztető táblára csak annyit írok ki: VIGYÁZAT, ÉLETVESZÉLY! – és a táblán egy árva szóval sem említem, hogy milyen lenyűgözően szép orchideák nyílnak a kastély télikertjében.

Ha egy csillogó kristálypohárban kellemes, édes illatú, tündöklően tiszta folyadék van, én azonban történetesen tudom róla, hogy az ital tíz (mit tíz: egyetlen!) százalékban halálos mérget tartalmaz, akkor egyoldalú-e a tájékoztatásom, ha csupán annyit közlök azzal, aki épp belekortyolna, hogy Vigyázz, méreg! – és emellett szót sem ejtek a pohár szépségéről, az ital megnyerő tulajdonságairól?

Ez nemcsak a nagypapás szövegre igaz, hanem minden más, a féligazságokkal operáló traktátusra. Az ördög nem akkor veszélyes, amikor patával és vasvillával jelenik meg, hiszen akkor mindenki fölismeri és nagyvben elkerüli, hanem amikor – Szent Pál szavaival élve – „a világosság angyalának tetteti magát” (2Kor 11,14).

Néhány variáció a „pata+vasvilla versus világosság angyala” témájára:

Pata+vasvilla: Pár éve Fradi-drukkerek azt skandálták kórusban az (állítólag zsidó) MTK-soknak a futballpályán, hogy „Indul a vonat Auschwitzba!” – A magyar társadalom nagy része azonmód fölismerte, mivel áll szemben; a marginalitásokat leszámítva egyöntetű volt a felháborodás: a történteknek gyakorlatilag semmilyen kéáros következménye nem lett.
Világosság angyala: A fenti eseményekkel kapcsolatban kikérték az akkori igazságügy-miniszter, a deklaráltan keresztény, fő állásban tiszta kezű (a saját férjét 2001-ben közjegyzőnek kinevező) Dávid Ibolya véleményét. Neki mindehhez az volt a hozzáfűznivalója: „Nem értek a focihoz.”

Másik, egy régi példám:

Pata+vasvilla: A néhány százezer SS-katona szerepe 6 millió zsidó meggyilkolásában. – A marginalitásokat (pl. neonácik) leszámítva az SS tevékenységét mindenki pusztítónak tartja.
Világosság angyala: Sok tízmillió európai ember szerepe 6 millió zsidó meggyilkolásában. – Tisztelet a kivételnek, nagyon kevesen ejtenek szót arról, hogy a tömegek közömbössége, hallgatása (és elhallgatása), az „ártalmatlan”, olykor „jópofa” szalon-antiszemitizmus lehetőségi feltétele volt a holokausztnak.

Még egy pár példa:

Pata+vasvilla:


Világosság angyala: A drága jó nagypapa immáron sokat citált-cincált nosztalgiázása.

Címkék: , , , ,


Hozzászólások:


(Kicsit off-topic, de talán még befér.)

Ez a mondat - Buzikat a Dunába, zsidókat meg utána! - így helytelen, magyartalan. A mondat létezhetne így, hogy
A buzikat a Dunába, a zsidókat meg utánuk! Vagy: A buzikat a Dunába, utána meg a zsidókat!

Ezzel, persze, elvesztettük a rímet, de nyertünk egy nyelvileg (!) korrekt mondatot. Ezt csak azért említem, mert a mondat lelkes skandálói tudtommal ááááállatira büszkék a magyarságukra.



Érdekes felvetés, de a mondat nem feltétlenül magyartalan. Értelmezés kérdése.

Ha nem arra gondolnak, hogy az összes buzit és zsidót kell a Dunában elhelyezni, hanem csak néhányat, akkor jogos a határozott névelő hiánya. Vö.: "Tegyünk zsírt a serpenyőbe" vs. "Tegyük a zsírt a serpenyőbe". Utóbbi csak akkor indokolt, ha előtte már definiálva van a zsír (mondjuk ki van készítve egy kistányérra).

Az "utánuk" helyett az "utána" használata már neccesebb, de van olyan értelmezés, amellyel védhető: ha a Dunába származtatott buzikat nem egyéneknek, nem darabárunak tekintik, hanem egyetlen homogén halmaznak. (Vö. "Tegyünk bele sárgarépát [nyilván nem egy darabot], utána zellert."

Igaz, így problemtaikussá válik, hogy miért nem egyes számban, "Buzit a Dunába..." formában adják elő a receptet. Valószínűleg azért, mert (hiába tekintik a buzik halmazát a fentiek szerint egységes egésznek) napjaink általános magyar szóhsználatában a "buzi" szó nem tekinthető anyagnévnek. Így ha a szavalók kommunikációs intenciója arra irányul, hogy több (mondjuk néhány száz vagy néhány ezer) buzit helyezzenek el a Dunában, akkor az egyes szám használata nem volna megfelelő.

Utólag, ha már benne vannak, lehet rájuk tekinteni mint egységre (ahogy a krumplipüré készítésekor is, mire a tejhez érünk, már irreleváns, hogy eredetileg hat vagy nyolc szem burgonyát tettünk fel főzni), és így értelmet nyer az "utána" forma.

Elég meggyőző?



ennek a mondatnak az az ertelme, hogy buzikat a dunaba (lokni, loni), na es akkor most mit csinaljunk ha mar ez volt, mi legyen utana a kovetkezo hostett, megvan, a zsidokat is. Tehat nem a buzikat kovetik a zsidok, hanem a buzikat beloko cselekedetet koveti a zsidokat beloko cselekedet.
Tudod, mi a vicces, Balazs, ha ezt a mondatot elmondjunk sokszor egymasutan, ez is olyan lesz, mint az ismetelgetett "asztal", es ennek most orulok.



Már az elején hozzá akartam szólni, de akkor valamiért a gép elvitte a hozzászólásomat, örülök, hogy a téma még napirenden van, s kifejthetem a gondolataimat.
Énszerintem nagypapának egy csomó dologban igaza van. Én amikor tinédzser voltam, az 1980-as évek elején, egy olyan vallási közösséghez tartoztam, amelyben szinte kizárólag 1945 előtt felnőtt idős emberek voltak (akkor hatvan-hetven évesek). Azt kell mondjam, hogy nagyon sok jót (műveltséget, emberi tartást, emberi melegséget, szemérmet) találtam bennük, amit a kortársaimban nem. És többek között azért is voltam vallásos, mert a vallásban kerestem a múlthoz való visszatérés útját...
A kortársaim:
1.Nem rendelkeztek már hagyományos humán műveltséggel
2. Csüggtek a televízión, aminek a műsora már akkor is butító és primitív volt, bár nem annyira, mint most.
3. Mindig a legalpáribb szavakkal beszéltek a szexről (és hát főleg arról beszéltek).
4. Folyton hallgatták a beat- pop- és rock zenét amit én keménynek, durvának, közönségesnek éreztem.
5. Semmiféle "magasztos", szép, nemes eszményben nem hittek.
Sajnos nekem akkor ezek voltak a tapasztalataim. Én annyira anarchisztikus, nihilista légkört érzékeltem a nemzedékemben, hogy komolyan azt gondoltam, hogy mire az akkori fiatalok felnőnek, semmi sem fog máűködni, nem lesz család, oktatás, talán még állam és termelés sem. Természetesen ma már tudom, hogy sok minden, amit az akkori tinédzserekben láttam, a kamaszkori lázadás egy formája , vagy divatjelenség volt, azt is tudom, hogy mennyi rossz volt az idősebb generációban.
De ez nem változtat azon, hogy igenis értékválság van, igenis a mai legidősebb nemzedék életét még teljesen, az idősebbét pedig (az ötvenes évek végéig felnőttekét) nagyjából meghatározta egy társadalmi hagyomány. ERgy olyan társadalmi hagyomány amely sok szenvedést hozott az emberek életébe (mindenekelőtt a nemi ösztön elfojtása - mellékutakra szorítása révén) , sok képmutatással járt, és igazságtalanul tett különbéget az emberek között. De mégiscsak bizonyos "irányt szabott", mégiscsak kialakított és megerősített bizonyos értékeket az emberekben. És hát a huszadik században azért már lehetett ellene lázadni - amihez kellett bizonyos bátorság és emberi tartás, tehát a "lázadókban" meg így alakított ki bizonyos emberi értékeket (Vas István szép szavakkal, nosztalgiával ír "Óda a tegnapi asszonyokhoz" c. versében az ő nemzedékének azokról a nő tagjairól, akik "vállalták az első szeretőt" ... a papákkal, nagymamákkal szemben. Nem hiszem, hogy Vas hasonló nosztalgiát érezne a mai, ártatlanságukat a kortárscsoporttal sodródva, diszkóban, részegen, buli után elvesztő leányokkal szemben.).
Melegnek lenni persze jobb ma, mert hiszen őket nem sújtják - legalábbis nem azzal az erővel - az előítéletek, mint a huszadik század első felében.
És ennek a társadalmi hagyománynak a felbomlása, szétesése igenis a technikai haladás, a szexuális forradalom, a piacgazdaság és a liberális demokrácia következménye. A technikai haladás folytán változik oly gyorsan a nemzedékek élete, hogy a felnövekvő új nemzedék számára az előző nemzedék hagyománya követhetetlenné, abszurddá válik. S kapnak az emberek a fejükre annyi információt és ingert, amelyek között képtelenek magukat felismerni, nem tudnak maguknak szilárd világképet alkotni, annak az alapján világos, egyértelmű emberi-egziosztenciális döntéseket, értékválasztásokat hozni. A szexuális forradalom a nemi öröm felszabadításával, mindenki számára való hozzáférhetővé tételével szétrombolta azokat a kereteket, amelyek ezt az ösztönt korábban bizonyos mértékig kordában tartották és "szőnyeg alá söpörték", ezzel magának az emberi életnek a rendszerét is szétzilálta. A piacgazdaság az, amely ezeket a változásokat mindenhová elviszi, a változásokkal való lépésttartást a puszta gazdasági fennmaradás feltételévé, tehát kényszerűvé teszi... (Marx írta még a Kommunista Kiáltványban, hogy a burzsoázia áruinak olcsó árával lő rommá minden kínai falat, s a világ minden népére rákényszeríti, hogy átvegye a polgári termelési módot, hacsak végképp tönkremenni nem akar.) Semmilyen közösség, csoport nem zárkózhat el a piacgazdaság viszonyai között a modernség romboló hatásairól. Végül a liberális demokráciában mindent szabad bírálni. Nincs olyan tekintély, amely az embereknek irányt szabhatna, mint a régi világban volt a király, az egyház, vagy egy kommunista vagy fasiszta párt, illetve diktátor, hiszen minden álláspont kritizálhatóvá és így elvethetővé válik.
Tehát igenis ez a négy tényező az oka annak, hogy ma - minden technológiai haladás és humanizálódás (a kisebbségek nyílt diszkriminációja eltűnése, az emberi jogok eszméjének térhódítása) ellenére egyre növekvő káoszban élünk, hogy . ahogy egy évtizedek óta tanító pedagógus ismerősöm kifejezte magát -"minden nnemzedék egyre lazább", hogy eltűnik a hagyományos humán műveltség (az egyik legutóbbi barátnőm végzős bölcsészhallgató létére nem tudta, miről szól Goethe Wertherje, és a döbbenetes műveletlenség tucatnyi hasonló példáját tudnám citálni saját bölcsészhallgató koromból..)
hogy terjednek a drogok, iszonyatos mértékű a bűnözés, egyre romlik az oktatás színvonala... terjednek az ezoterikus hiedelmek, babonák, szekták...
Szóval én azért mélyen megértem "nagypapát".



Majdnem teljesen meggyőző, de az "utána" szót én is "azután" értelemben használtam a második mondatban, ott viszont (emiatt)fontos a szórend.
Sajnos, nem hiszem, hogy a mondat használói ne az összes homoszexuálist és zsidót értenék buzin és zsidón.
Kérdés, hogyan rendezik az ügyet egy homoszexuális zsidóval? Hiszen ez - az "utána" vagy "utánuk" értelmében - feltételezi, hogy a Dunába küldött egyént - másik jellegzetessége miatt - még egyszer a Dunába kell küldeni. Fogas kérdés a csőcseléknek.



"Tehát igenis ez a négy tényező az oka annak, hogy ma [...] egyre növekvő káoszban élünk."

Protestálok. Annak, hogy ma egyre növekvő káoszban élünk, az oka az, hogy az emberek egy csoportja tízezer évvel ezelőtt a korábban hárommillió évig működő paradigmát felváltotta egy új paradigmával. Ha lett volna ott és akkor egy ökológus, aki a mi tudásunkkal rendelkezik, akkor borítékolhatta volna, hogy ez a paradigma (konkrétan: az a civilizáció) pár ezer év (vagyis evolúciós mérték szerint nevetségesen rövid idő) alatt romba fog dőlni.

Ez a civilizáció aztán maga alá gyűrte kis híján az egész emberiséget, és ma azt látjuk, hogy épp romba dőlni készül. És keressük a hibát a hatvanas években, a felvilágosodásban, az ipari forradalomban, tudom is én, miben -- csak épp a startvonalnál nem: ott, ahol a kórokozó a rendszerbe került.

Mondok egy analógiát. Tegyük fel, hogy valaki 2006 januárjában ma kiment sapka nélkül az utcára és megfázott. Minden gyógyítási kísérlet ellenére egyre rosszabbul lett, elhatalmasodott rajta a betegség, és 2007. októberben meghalt. Mi a halálának a tényleges oka? Valamit elrontottak a gyógykezelés során? Nem. Esetleg maga a tény, hogy megfázott? Még csak az sem. Az illető azért tudott belehalni egy egyszerű megfázásba, mert teljesen leépült az immunrendszere: AIDS-es volt. És azért volt AIDS-es, mert 1990-ben bekerült a szervezetébe a HIV-vírus. 16 évig tünetmentes volt -- azután előjöttek a tünetek és a betegség végzett vele.

Ha ezekután erre valaki azt mondja, hogy "az AIDS oka az, hogy januárban sapka nélkül járnak az utcán", az ezzel egy dolgot tesz: elősegíti az AIDS további pusztítását, mert eltereli a figyelmet a baj valós okáról: a vírusról, amelynek jelenléte nagyon hosszú időn keresztül észrevehetetlen.


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta