Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, május 20, 2009
14:36
 
Morális poszt


Úgy vélem, az elmúlt napok kommentáradata után indokolt, hogy tisztázzam, mit értek én moralizáláson és mit nem.

A morál szó eredete a latin mos, moris m szó, amelynek jelentése: szokás. Értve ezalatt elsődlegesen az „ősök tiszteletreméltó szokásait”, amelyek megtartása biztosítja a társadalmi szerkezet (és természetszerűleg a javak elosztása) változatlanságát. A szó többes számú alakja a mores (vö. „O tempora, o mores! = Ó, idők, ó, erkölcsök!”), erre a valamire, vagyis „az ősök tiszteletreméltó szokásaira” tanítják meg azt, akit móresre tanítanak.

Természetesen a szokások jönnek és mennek. Hatvan éve Magyarországon még egy mos, egy szokás volt, hogy „úriember nem jár kalap nélkül”. Aki ezt megszegte, és hajadonfőtt ment ki az utcára, az jogi értelemben bűncselekményt ugyan nem követett el, de vétett a szokásjog, az erkölcs ellen.

Akik számára fontos a mindenkori status quo fenntartása, azok pontosan tudják, hogy azon szokások, amelyekhez ragaszkodnak (vagy amelyeket visszasírnak), milyen tünékenyek, milyen esetlegesek. Semmi esetre sem jelentik önmaguk garanciáját, nem indokolják önmagukat. Szükséges tehát, hogy kívülről, alkalmasint felülről indokoltassanak meg.

Ezek az indokok természetesen olyanok, amelyekkel eleve nem lehet vitába szállni: nem érvek, hanem axiómák, tekintélyelvű kinyilatkoztatások. Ilyen formulák pl.: „Azért, mert azt mondtam.”, „Istennek tetsző dolog.”, „Ezt így kell.”, „Így helyénvaló.”, „Ilyet nem szabad csinálni.”, vagy éppen „Rossz vége lesz ennek.”

Hogy honnan tudjuk, hogy nem szabad, hogy voltaképpen miért lenne rossz vége, arra nincs válasz.

Ez a moralizálás.

Ha azt mondom: „Pistike, ne nyúlj a konnektorba, mert csak a rossz kisfiúk csinálnak ilyesmit” – az moralizálás. Ellenben ha azt mondom: „Pistike, ne nyúlj a konnektorba, mert agyoncsaphat az áram”, az nem moralizálás, hanem egy jövőbeli lehetőség tényeken, megfigyeléseken alapuló felmutatása, és az erre való figyelmeztetés.

„Ne pusztítsuk az esőerdőket, mert a fáknak és az ott élő állatoknak is van joguk élni!” – ez moralizálás. Bűntudatkeltés. Ellenben: „Ne pusztítsuk az esőerdőket, mert az ökoszisztéma stabil működésének alapja a biodiverzitás, és az erdők kiirtásával ez jelentősen sérül” – ebben semmi moralizálás nincs. Itt egy gyakorlat és egy tudományos közhely kerül egymás mellé, és levonatik a konzekvencia. Szó sincs arról, hogy ki bűnös, ki szent.

„Az a baj, hogy túl sokan vagyunk már a Földön” – ez moralizálás. „Hat és fél milliárd ember ökológiai lábnyoma nagyobb, mint a Föld kapacitása” – ez tényközlés. „Elpusztítjuk a Földet!” – ez moralizálás. „Konkrétan te ilyen és ilyen eszközökkel csökkentheted a saját ökológiai lábnyomodat” – ez egy lehetőség megmutatása.

„Ez és ez az élet egyetlen helyes útja” – ez moralizálás. „Ez és ez biztos, hogy nem az élet egyetlen helyes útja” – ez csak akkor moralizálás, ha a kijelentés ennyiben marad. Ha hozzátesszük: „Azért bizonyos, hogy ez és ez nem az élet egyetlen helyes útja, mert a) szemlátomást a vesztünket okozza és b) az életnek egyébként sincs egyetlen helyes útja” – ez nem moralizálás. Az a) pont egy látható tény felmutatása, a b) pont pedig homlokegyenest az ellentetje mindannak, ami a fentiek szerint a moralizálás lényege.

Amennyiben ezt mondjuk: „Ha az emberek erkölcsösebbek (jobbak, tudatosabbak, felelősségteljesebbek stb.) lennének, megszűnnének a bajok a világban!” – ez moralizálás, ráadásul a változást kitolni akkorra, amikor az emberek „alkalmassá” váltak rá (megtértek, megvilágosodtak, felnőttek stb.) olyan attitűd, amit Daniel Quinn ahhoz hasonlít, mint amikor valaki előbb meg akarja várni, hogy egy nyílt seb teljesen begyógyuljon, és csak utána tesz rá kötést.

Ezzel szemben ha azt mondjuk:

Az ember hárommillió évig fenntartható módon élt ezen a bolygón. Ez azt jelenti, hogy az ember képes fenntartható módon élni ezen a bolygón. Nincs okunk azt feltételezni, hogy eleink erkölcsösebbek, jobbak, tudatosabbak, felelősségteljesebbek lettek volna nálunk – tehát a különbség nyilvánvalóan nem ebben áll. Nézzük meg, mi a különbség az ő életmódjuk és a mienk között! Válogassuk szét a felszínest a lényegitől (ez természetesen gondos elemzést igényel), és ha megtaláltuk a valóban lényegi különbséget, akkor tegyük fel a kérdést: vajon nyitva áll-e előttünk a lehetőség, hogy e felismerés fényében változtassunk az életformánkon? Nyitva áll-e – azaz figyelembe véve gazdasági, társadalmi, technikai és nem utolsó sorban pszichés helyzetünket és adottságainkat, tudjuk-e valamilyen módon adaptálni ezt az így föltárt ismeretet? Tudjuk-e úgy adaptálni, hogy a változást ne lemondásként legyünk kénytelenek megélni, hanem az valóban a nagyobb jó választását jelentse számunkra?

– akkor ez nem moralizálás, hanem tényeken alapuló kérdésfelvetés, és egy olyan válasz felkínálása, amely esélyt biztosíthat arra, hogy az ember száz, kétszáz, kétezer vagy húszezer év múlva is éljen, élhessen ezen a bolygón.

Címkék: ,


Hozzászólások:

Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta