Ez van –  Blog –  Tudatmódosítók –  Salátástál –  Terápia –  Sorskönyv nélkül –  Olvasókönyv –  Képmutatás –  Kijárat...

Mottó, egyúttal felhívás az Olvasóhoz:
         „Ha nem a megoldás, akkor a probléma része vagy.”
   –   Ez bármire igaz.

Birtalan Balázs naplója

Birtalan Balázs Örülök, ha blogomat – ahogy nevezni szoktam: „napi rendes és rendetlen agymenéseimet” – nemcsak olvasással, de megjegyzéseiddel is megtiszteled. Mivel korántsem gondolom, hogy elértem volna a személyiségfejlődés csúcsára, kifejezetten szükségem van mind elismerésekre, mind építő kritikákra. Az ún. kommentezés során választhatsz: gondolataidat megoszthatod velem saját neved aláírásával, vagy – a netes hagyományoknek megfelelően – valamilyen nick-et használva, illetve írhatsz anonim módon. A döntés a tied; előrebocsátom azonban, hogy a névtelen mocskolódásról és észosztásról elég markáns a véleményem. Ha a bírálatnak ezt a módját választod, ne háborodj föl utólag, ha e véleményemnek a konkrét helyzetben is hangot adok. Emellett alapelvem, hogy nem törlök kommentet akkor sem, ha tartalma és stílusa látványosan távol esik a számomra egyébként elfogadhatótól. Kivétel a spam és a flood – annak érthető okból nem kegyelmezek. (2005)

szerda, június 10, 2009
00:36
 
Levél az IWIW-nek


Két perce az alábbi levelet küldtem az info@iwiw.hu címre:


Tisztelt IWIW-stáb!

Régi IWIW-felhasználóként, jogkövető magyar állampolgárként és a hazai melegmozgalom mérsékelten aktív tagjaként ezúton szeretném felhívni a Gépház figyelmét arra, hogy 2009. július 1-jével hatályba lép „a bejegyzett élettársi kapcsolatról, az ezzel összefüggő, valamint az élettársi viszony igazolásának megkönnyítéséhez szükséges egyes törvények módosításáról” szóló 2009. évi XXIX. törvény.

E törvény 3. §-a (6) bek-e szerint: „A családi állapotra vonatkozó adatot tartalmazó nyilvántartásban - az anyakönyvi nyilvántartás, valamint a személyi adat- és lakcímnyilvántartás kivételével - a családi állapotot úgy kell feltüntetni, hogy a "házas" és a "bejegyzett élettárs", az "özvegy" és az "özvegy bejegyzett élettárs", illetve az "elvált" és az "elvált bejegyzett élettárs" megjelölés együtt szerepeljen.”

Az IWIW működését (amennyiben az a hatályos magyar jogszabályoknak megfelelően kíván működni) a gyakorlatban ez (minimum) annyiban érinti, hogy a felhasználói profilokban a családi állapotra vonatkozó mező opcióiban a jelenleg „házas” nevű opciót július 1-jével kezdődően ki kell bővíteni „házas vagy bejegyzett élettárs” változatra.

Szeretném felhívni a Gépház figyelmét, hogy a lista egyszerű bővítése a „bejegyzett élettárs” opcióval kifejezetten sértené a fent idézett törvényt, mivel e családi állapotot a jogalkotó csak azonos nemű párok számára tette elérhetővé, a szexuális orientáció azonban kiemelten kezelendő személyes adatnak minősül.

Noha az IWIW használata és az egyes mezők kitöltése önkéntes, a változtatás esetleges elmaradása egyértelműen sértené „az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról” szóló 2003. évi CXXV. törvényt, többek között annak 8. § m) pontja alapján.

Kérem a T. IWIW-csapatot, hogy a szükséges módosítást a törvény által előírt határidőben elvégezni szíveskedjenek.

Üdvözlettel:

          Birtalan Balázs


Címkék: , ,


Hozzászólások:


Egyetértek. De szerintem ez lehet egyszerű hülyeség is a wiw részéről, nem csak diszkriminaitív szándék. (Persze ettől még nem kell így hagyni.)

Magam azt tapasztaltam, hogy nem kell melegnek, elég kicsit nem konvencionálisnak lenni ahhoz, hogy a családi állapotot az űrlapokon, kérdőíveken ne lehessen a tényeknek megfelelően bejelölni.

Nemrégiben töltöttem ki egy kiégésre vonatkzó kérdőívet, amin nem lehetett beikszelni olyan, a párkapcsolatra vonatkozó opciót, ami az én helyzetemnek megfelelt volna. Volt "házas", "élettársi kapcsolatban élő", meg "elvált". A "tartós-kapsolat-de-nem-élnek-együtt" nem szerepelt. Holott ez a kérdőív nyilván a szociális támogató rendszert akarta feltérképezni a kapcsolatokra vonatkozó kérdésekkel.



Egyelőre még nem törvénysértő a jelenlegi állapot, legfeljebb felületes. Ha július 1-jén is így marad, az lesz gáz.

Amúgy a mostani "kapcsolatban" kifejezés szerintem eléggé rendben van: elég tág és elég szűűk ahhoz, hogy mindenki azt értsen alatta, amit akar.



Csak az érdekesség kedvéért. Némely űrlapon az "anyja leánykori neve" helyett egy ideje az "anyja születési neve" szerepel, ami esetemben más, mint a leánykori. Persze, az ütközések elkerülése végett mindig a leánykorit írom be.

Fernandel



Balázs, Neked mikre van szemed... Én már annak örülök, ha az iwiw-en egy-egy jobb szöveget tudok írni magamról :D :P A kapcsolatos rubrikát meg nagy ravaszul üresen hagytam, így nem látja senki.
Ádám



Fernandel, a leánykori név hogy lehet más, mint a születési? :-O

Balázs, értem a motivációdat, és örülök neki, ha a kívántnak megfelelően megváltoztatják a kategóriákat, de mivel Te is a szabályok felől közelítesz, az érzések helyett én is az objektív tartalomra reagálok. Nem vagyok jogász, így csak csekély jogismeretemre és józan eszemre hagyatkozhatok, de az azt mondatja velem, hogy egy magántulajdonban lévő honlapon, ahova önkéntes a regisztráció, olyan rublikákat szerepeltetnek, amilyeneket csak akarnak. A családi állapotnál ma sem a hivatalos kategóriák vannak, a "kapcsolatban" nem családi állapot, de még az egyedülálló sem. Házas, özvegy, elvált, nőtlen/hajadon, ezek lennének azok. (A hatálybalépésig.)
Gondolom, az sem lenne tv-telen, ha a családi állapotnál házas-tollaslabda-harrypotter közül választhatna a kedves regisztráló.
Ettől függetlenül reméljük, megváltoztatják. (És remélem, nem gyilkoltam meg egy újabb féltve gondozott bolhát...)



Nem vagyok jogász, úgyhogy lehet, hogy nincs igazam. Majd kiderül -- mindenesetre próbálkoztam.

A "tollaslabda" mint családi állapot nyilván marhaság, de ha lesz olyan családi állapot, hogy "harrypotter", akkor természetesen gondolkodás nélkül azt választom.



"a leánykori név hogy lehet más, mint a születési? :-O"

Több módon. De mondjuk vegyük Rodolfót, akit a polgári életben Gács Rezsőnek hívtak. Neki a születési neve Gross Rezső volt. A leánykori neve meg furcsamód nem.

Vagy örökbefogadásnál, amikor az árvaházból kihozzák a Nagy Klára születési nevű kisbabát, és az örökbefogadó szülők a nevükre veszik, plusz megváltoztatják a keresztnevét is, Kovács Edinára. Akkor neki a leánykori neve Kovács Edina. A születési neve meg nem.

És hasonlók.



Anyám születési neve x.y., de még férjhezmenetel előtt szerzett doktorátust, úgyhogy hivatalos leánykori neve dr.x.y. Ez nem fikció, hanem tény, és érdekes furcsaságok keletkeznek belőle.



A megpofozott Korsay Gézával nem vagyok azonos. Ónody Malvin (Karinthy Frigyes; közr. Fernandel)



Egyébként marhára fontos, hogy az iwiw-en a családi állapot jogszerűen legyen feltűntetve? Engem az érdekel, hogy boldog vagyok a párommal és nem görcsölök azon, mi a fenét írjak a reglapomra. Le is töröltem magam, rajtam senki se csámcsogjon, én sem vagyok kiváncsi másokra. Aki fontos számomra, találkozom vele, vagy felhívom.
Ahány ember, a családi állapotának annyiféle szinonímája létezhet, épp ezért muszály néhány halmazra bontani, már csak adminisztráció szempontjából is!
Az már az egyén saját döntése, hogy ezektől a halmazoktól milyen eltérő, esetleg extrém családi állapotot tart fenn.
Akkor fontos és érdekes az egyén számára, hogy milyen is a családi állapota, ha ügyet intéz és nem mindegy, hogy milyen ügyet. Segélyt, szociális támogatást, hitelt kérek, özvegyi nyugdíjat intézek, stb. Ilyenkor hiába van kapcsolatom, ha nem élünk együtt és nem vagyunk közös kasszán, vagy együttélünk, de szintén külön kasszán, a segélyre, hitelre meg szükségem lenne.
Érdekes, hogy azok az emberek nem csinálnak problémát ebből, akiknek gyermekük van, de elváltak, viszont van élettársuk, de magasabb családi pótlékot igényeltek (és kaptak) "egyedülálló" címen a magasabb családi pótlékért.



Kedves Ildi!

Örülök, hogy megosztottad velünk az IWIW-vel és a családi állapotokkal kapcsolatos gondolataidat és az érzéseidet. Remélem, el tudod fogadni, hogy mások másként gondolkodnak és másként éreznek.

"Az már az egyén saját döntése, hogy ezektől a halmazoktól milyen eltérő, esetleg extrém családi állapotot tart fenn."

Ez így történetesen nem igaz. Mi nem választjuk a bejegyzett élettársi kapcsolatot a házassággal szemben, hanem ezt engedi számunkra a magyar jog.

A kommentedet 4 ízben küldted el; utólagos engedelmeddel ebből hármat töröltem.

Üdv:

Balázs



Nekem nem csak akkor fontos a családi állapotom, amikor ügyet intézek. Nem vérkomoly a probléma, de azért nem is lényegtelen, hogy hogyan is aposztrofáljam a kedvesemet, ha pl. társaságban bemutatom valakinek.

43 éves vagyok, így ha nem "haveroknak" mutatom be, akkor a "pasim" nem állja meg a helyét. A "barátom" a korom miatt valahogy disszonáns. A "párom" finomkodó. A "férjem" nem igaz, az "élettársam" úgyszintén nem. Ha csak a nevét mondom, az meg olyan, mintha a nexust eltagadnám, hlott büszke vagyok rá.

Persze ezt a problémát a családjogi törvény, sem annak változtatása nem oldja meg, csak azt szerettem volna érzékeltetni, hoyg vannak, akiknek (pl nekem) ez em egyszerűen hivatalos/jogi ügy. Noha még csak homoszexuális sem vagyok.



Eszter, újra és újra örülök, amikor újra és újra bedobod itt ezt a témát. Hogy nem melegspecifikus érzés az, hgoy a társadalmi kategóriáink túl szűkek. Mindig azt hallom meg belőle, hogy nem vagyok egyedül.



Eszter, vélhetőleg nem szorulsz az ötleteimre-tanácsaimra, de azért mondanám. Én a "páromat" nem érezném finomkodónak, és mindenképpen kevésbé önfeltárónak tartom, mint a "kedvesemet". Persze, mindent az adott szituáció határoz meg. Mi a véleményed az "élettársam" helyett a "társam" használatáról?



Ugyan nem nekem szólt a kérdés, de én a "társam" megnevezésről valami "Kohn és Társa vegyeskereskedés"-szerű valamire (vagy egy ügyvédi irodára) asszociálnék -- nem egy elkötelezett szeretetkapcsolatra. De hát ez csak az én asszociációm.



Kedves Balázs, pont azért mondom ezeket, hogy ne legyél egyedül - semmiképp sem azért, hogy a problémát bagatelizáljam. Örülök, hogy ez érezhető.

Kedves Jgy, igazad van, a "kedvesem" túl intim, nem is használnám bemutatáshoz, csak itt, írásban, arctalanul. De: a "párom" olyan joviális, szemben az mi nonkonformizmusunkkal, a "társam" meg üzleti felhagokat szólaltat meg.

Talán a kedvesem-párom-társam-stb.-nek van igaza, mikor engem egyszerűen csak "a hozzám tartozó Eszter"-ként mutat be. Ezt szeretem.



Keresztezték egymást a kommentjeink, Balázs, én még az előződre reagáltam. És az meg tökjó, hogy a "társam"-ról Neked is az jutott eszedbe, mint nekem. Nem vagyunk egyedül. :)



Kicsit OFF:

Az a szakállas megvolt, hogy hogyan mutatja be a gnóm a feleségét?

- Gnőm.



Eszter, Balázs, ha egy társaságban Xantus Yvette a mellette álló embert úgy mutatja be, hogy "társam", tehát nem "csendes-" vagy "üzlet-" szóösszetétellel, hozzá esetleg lesüti a szemét vagy rajongva ránéz a bemutatottra (metakommunikációs megerősítésképpen), nektek az ügyvédi iroda fog az eszetekbe jutni?
De még egyszer, szerintem nincs rá általános recept. Faluhelyen a házastársat is "páromnak" emlegetik. Gulliver (legalábbis fordításban) "nőmnek" titulálja a feleségét, ugyanez a kifejezés ma egyenértékű a fiatalabb korosztály lazább és kicsit birtokosi szemléletet mutató "csajom" kifejezésével. És ha már szómenésem támadt: ugye, az "asszony pajtás"-tól ti is hánytok? (Csak hogy én se érezzem magam egyedül.)



Ez a Xantus Yvette valaki, akiről tudnom kéne, vagy csak egy X.Y.?

Gondolom, ízléseken nem fogunk összeveszni...

"Asszonypajtás", "anyóspajtás", "barátosnő" --> részemről broáf... hogy úgy mondjam.



Nem, nem valaki. Gyerekkoromban nagyon büszke voltam rá, hogy az X. Y. monogramhoz is találtam nevet.



Akkor ezennel utólagos gratula; visszamenőleges hatállyal is érvényes. :)



endogén opiát: valóban egy magánkertecskéről van szó, ahol a tulajdonos _nyilvános_ szolgáltatást nyújt a felhasználóknak. esetünkben az nem lényeges, h ez a szolgáltatás a felhasználók számára "ingyenes", amiért a felhasználók a reklámok elviselésével "fizetnek". a fontos az, h nyilvánosan, mindenki számára meghirdetett és nyújtott szolgáltatásról van szó

ebben az esetben pedig a szolgáltató ugyanúgy köteles betartani az egyenlő bánásmód követelményét, ah pl egy diszkó sem szűrheti faji alapon a vendégeit, mondván, h mivel a diszkó magánterület, szabadon megválogathatják, h kinek és milyen szolgáltatást nyújtanak

a balázs által is idézett tv-ben nem szerepel, h az csak "hivatalos" nyilvántartásokra vonatkozna, az bizony vonatkozik minden nyilvános szolgáltatás nyújtására is

az sem lényeges, h a szolgáltatás keretében a családi állapot rovat kitöltése "önkéntes", hiszen nyilvánvaló, h minden nyilvános szolgáltatás igénybevétele v minden termék megvásárlása mindig önkéntes. ez azonban nem csökkenti a szolgáltató felelősségét, ha nem egyenlő elbánásban részesíti az ügyfeleit

egy piaci szolgáltató valóban nem köteles a "hivatalos" adattartalmat igénybevenni egy olyan rovatnál, mint a "családi állapot", de választási szabadsága csak addig terjed, amíg választása egyrészt minden szempontból kielégíti az egyenlő bánásmód követelményét, másrészt pedig, a speciális szabály miatt, ha választja a "házas" rovatot, akkor azt júl. 1-jétől csak a "házas v bejegyzett élettárs" formában teheti meg



Egy ismerősöm nagyon tolja ezt a blogot az iwiw üzenőn, én erre elolvastam és ennyit tettem hozzá : "Lóri! Szerintem kisebb gondunk is nagyobb annál, mint hogy ilyesmiken lovagoljunk, mint a Birtalan blog, amit belinkeltél. Nagyon örülnék neki, ha annyi bajom lenne, hogy az amúgy teljesen önkéntesen választható iwiw-tagságom burkolt módon utal a szexuális orientációmra. Mivel a "Caládi állapot" címke amúgy is teljesen opcionális, kedves kéményseprő barátunk akár ki is hagyhatná, ha nem lenne benne egy csipetnyi exhibicionizmus, hogy ő azért meg akarja mutatni hogy harmonikus és házassággal egyenértékű kapcsolati formában él.
Gratulálok neki, mint ahogy ahhoz is, hogy "Hogyan lesz valaki Potter-rajongó?" c. blogjából érettségi tétel lett!
(Ilyenkor szinte szégyellem, hogy én is az vagyok! )
..............ööö, nem meleg, hanem Potter rajongó :D"

Mire jött a válasz, Lóritól, hogy ez igen is húsbavágó probléma, erre még ennyit:

Értem, hogy egyesek attól félnek, hogy ez egy kezdet, aminek a végén pogromok és lágerek találhatóak, de szerintem ennek az esélye sokkal kisebb, mint pl. annak, hogy az Oroszok elzárják a gázcsapot és emiatt az egyszerű pórnép kivág egy csomó fát, amikor így is érthetetlen tarravágások vannak. Vagy ha a jelen válságra a szokásos (tehát pont a becsődölt) módon próbálják meg még mindig a sebtapaszokat ragasztgatni, akkor mik lesznek. És még sorolhatnék 1-2 dolgot, ami VALÓBAN aggasztó, és nem hinném, hogy amikor majd tömegek fognak nyomorogni akkor a melegek ellen fognak fordulni, és az lesz a transzparenseken, hogy "Buzi-e vagy?!". De ha ők ettől mégis tartanának, akkor megint hangsúlyoznám, hogy mind az itteni regisztráció, mind az utána következő kapcsolati státusz megosztása teljesen opcionális, mint ahogy blogot is írhat bárki arról, milyen fokozatossággal buzult bele a Harry Potter sagába, és lám, még érettségi tétel is lehet belőle! Szerintem a bolhából elefántot csinálni könnyű és olcsó húzás.

Üdv,
Kincses István



Szia, Balázs,
kaptam több gyalázkodó, értetlen üzenetet az iwiwen, mert többször kitettem a blogod címét, illetve azt, amit Feri írt ki, szerencsére jött egy (!) üzenet, amelyben annyi volt, hogy "jól tettem, hogy kitettem"; közben tényleg azt gondolom, s ezt meg is írtam Kincses Isónak, hogy a legnagyobb probléma, hogy fasizálódik az ország.
Üdv,
k.kabai lóri



Kedves lóri,

nagyon köszönöm a közreműködésedet. Kincses István kommentjét önálló posztban idéztem és úgy reagáltam rá.



Kis mértékben és főképp stilárisan túlzónak érzem a levelet és a felháborodás-szerű érzetet is. Értem én, hogy ez fontos neked, Balázs, (még úgy is, hogy nekem egyáltalán nem az), mégis kizárólag a feltételezett rossz és ártó szándék az egyetlen, ami hangsúlyt kap. Nem hiszem, hogy az iwiw bármilyen diszkriminatív céllal bírna, másrészt épp az lenne a fontos -a melegek körében is-, hogy saját maguk számára jelentsen minőségi változást a bejegyzett élettársi viszony. Túlzásnak érzem tehát, és nem szívesen látom az üzenőfalon sem. Rossz szájízt hagy maga után.



Teljesen irreleváns, hogy nekem mi fontos és mi nem.

És abszolút mindegy, hogy az IWIW-nek célja-e a diszkrimináció. Az a probléma, hogy amit tesznek, az diszkriminatív. És melelsleg a válaszlevelükben ki is fejtették, hogy ezt nem tartják problémának -- innentől kezdve viszont tudatos törvénysértéssel van dolgunk.

És vagy kötelezőek egy demokráciában a demokratikusan meghozott törvények, vagy csukjuk be a boltot.



Kedves Balázs!
Teljesen igazad van,de tudod istne malmai lassan őrölnek,s örülnék ha "csak" ez lenne a legfőbb probléma a melegek életében. Mindazonáétal igenbis ki kellene harcolni a jogot,ha egyszer van törvény,akkor az mindenkire kötelező,nemde?
Üdv:MakovicsJ



Kedves Balázs!
Teljesen igazad van,de tudod istne malmai lassan őrölnek,s örülnék ha "csak" ez lenne a legfőbb probléma a melegek életében. Mindazonáétal igenbis ki kellene harcolni a jogot,ha egyszer van törvény,akkor az mindenkire kötelező,nemde?
Üdv:MakovicsJ


Megjegyzés küldése

<< Vissza


Címkék:

5K, Add tovább, Agymenés, Apa, Brühühü, EMK, Emlék, Életkor, Felmutatható, Film, Gasztro, Halál, Humor, Húbazmeg, Hüjeblogger, Jog, Kapcsolatok, Kisebbség, Kommunikáció, Kopipészt, Könyv, Lakás, Melegség, Nyaralás, Panaszkönyv, Politika, Pszicho, Rádió, Súlyos, Szemműtét, Szomatik, Sztori, Számvetés, Tavasz, Ünnep, Vallás, Vendéglátás, Vers, Világ+ember, Virtuál, Zene



Terápiás olvasókönyv
Pszichológiai témájú irásaim gyűjteménye

Sorskönyv nélkül
Pszichológiai blogom

Sématerápia
Általam szerkesztett oldal


2015-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Felmászok a létra, Napkút Kiadó, 2015.

Felmászok a létra
(versek)


2009-ben megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Művirágok a szimbolizmus oltárára, Katalizátor Kiadó, 2009.

Művirágok a szimbolizmus oltárára
(versek)


2008-ban megjelent könyvem:

Birtalan Balázs: Aszalt szilva naplementekor (mémtörténetek), Katalizátor Kiadó, 2008.

Aszalt szilva naplementekor
(mémtörténetek)


Korábbi hónapok:

január 2005 | február 2005 | március 2005 | április 2005 | május 2005 | június 2005 | július 2005 | augusztus 2005 | szeptember 2005 | október 2005 | november 2005 | december 2005 | január 2006 | február 2006 | március 2006 | április 2006 | május 2006 | június 2006 | július 2006 | augusztus 2006 | szeptember 2006 | október 2006 | november 2006 | december 2006 | január 2007 | február 2007 | március 2007 | április 2007 | május 2007 | június 2007 | július 2007 | augusztus 2007 | szeptember 2007 | október 2007 | november 2007 | december 2007 | január 2008 | február 2008 | március 2008 | április 2008 | május 2008 | június 2008 | július 2008 | augusztus 2008 | szeptember 2008 | október 2008 | november 2008 | december 2008 | január 2009 | február 2009 | március 2009 | április 2009 | május 2009 | június 2009 | július 2009 | augusztus 2009 | szeptember 2009 | október 2009 | november 2009 | december 2009 | január 2010 | február 2010 | március 2010 | április 2010 | május 2010 | június 2010 | július 2010 | augusztus 2010 | szeptember 2010 | október 2010 | november 2010 | december 2010 | január 2011 | február 2011 | március 2011 | április 2011 | május 2011 | június 2011 | július 2011 | augusztus 2011 | szeptember 2011 | október 2011 | november 2011 | december 2011 | január 2012 | február 2012 | március 2012 | április 2012 | május 2012 | június 2012 | július 2012 | augusztus 2012 | szeptember 2012 | október 2012 | november 2012 | december 2012 | január 2013 | április 2013 | május 2013 | június 2013 | augusztus 2013 | szeptember 2013 | október 2013 | november 2013 | december 2013 | március 2014 | április 2014 | május 2014 | június 2014 | október 2014 | december 2014 | január 2015 | február 2015 | március 2015 | április 2015 | május 2015 | július 2015 | augusztus 2015 | szeptember 2015 | november 2015 | december 2015 | február 2016 | március 2016 |


Így írok én – A jelen blog paródiája (by Jgy)
Így írok én 2. – Ua. (by Ua.)


>>> LEVÉL <<<



látogató 2005. január 10-e óta